Forberedelse
I skal læse kapitel 5 i Skruen uden ende. Det er side 133 til 147.
De første fem sider går meget i detaljer med nogle meget tidlige versioner af dampmaskiner. De fem sider kan man springe over og i stedet læse nedenstående sammendrag og se videoen. Herefter skal læsningen genoptages fra toppen af side 138, begyndende med “Ud fra den idé…”
1: Sammendrag af side 133-137
De første dampmaskiner blev lavet med det formål at pumpe vand ud af miner, så man kunne komme til det malm og kul, som lå i minerne. Hvis der var et vandløb i nærheden, kunne pumpen drives af en vandmølle. Ellers skulle den trækkes af heste, hvilket var både dyrt og besværligt.
I 1698 opfandt Thomas Savery en maskine, som kunne bruge damp til at drive pumpen. Den var dog meget ineffektiv og brød ikke igennem.
Det gjorde til gengæld Thomas Newcomens maskine fra 1710. Sammenlignet med senere maskiner var den også meget ineffektiv, men den kunne dog bruges. Se nedenstående video, for at forstå princippet bag.
2: Refleksion over siderne 138 – 147
Hvorfor kunne dampmaskinen opfindes og udbredes i 1700-tallet? Hvilke forudsætninger var på plads på det tidspunkt? Hvor mange kan du finde? Det kan være både samfundsmæssige, tekniske og videnskabelige forudsætninger.
Skriv dit navn og dine refleksioner i tekstboksen herunder. Refleksionerne kan blive brugt i timerne i omskrevet og anonymiseret form.
Lektionen
Program
- Opstart og eventuelle spørgsmål til dagens tekst
- De første 30 minutter af dokumentarprogrammet Why the industrial revolution happened here
- Gruppearbejde på baggrund af film og refleksion: Hvad var de fem vigtigste årsager til den industrielle revolution?
- Pause
- De tre indgangsvinkler til teknologihistorie: Den filosofiske, den tekniske og den samfundsmæssige.
- Diskussion af årsagerne. Hvilke er filosofiske, hvilke er tekniske og hvilke er samfundsmæssige?
- Resten af forløbet.
- Brainstorm til projekterne.
Gruppearbejde
Niels Signe S Charlotte Anders |
Mette Andryana Laura Mathias |
Sarah Maggie Alexander Manja |
Amanda Iben Marie Waldemar |
Romsan Mia Signe L Julie |
Mikkel Keena Sif Lykke |
På baggrund af dokumentarprogrammet og nedenstående refleksioner som er udvalgt blandt dem, I selv har lavet i forberedelsen, skal I udvælge de fem forudsætninger, som I mener var de vigtigste for den industrielle revolution.
Jeres arbejde skrives ind i boksen under refleksionerne.
Skriv jeres fem vigtigste årsager samt begrundelser her
De tre indfaldsvinkler
Teknologihistorie arbejder helt overordnet med tre indfaldsvinkler, her citeret fra læreplanen.
Den filosofiske
Den samfundsfaglige
Den tekniske
Resten af forløbet
- Forudsætningerne for den dampmaskinen og dermed den industrielle revolution
- Den tekniske indfaldsvinkel: Den teknologiske udvikling herunder jernbane og tekstilindustri.
- Den filosofiske indfaldsvinkel: Etiske problemstillinger, herunder børnearbejde, slaveri og forurening.
- Den samfundsmæssige indfaldsvinkel: De samfundsmæssige konsekvenser, herunder urbanisering og arbejderbevægelsen.
- Opsamling og tråde frem mod i dag.
Brainstorm på projekter
Start med idéudvikling. Træk hver tre begreber og prøv at få en problemformulering ud af det. I skal ikke føle jer forpligtede af de tre begreber, men måske kaster det nogle uforudsete og spændende vinkler af sig.
Diskutér jeres idé med de andre i gruppen. Hvordan kan den omsættes til en god problemformulering. Stil jer selv og hinanden spørgsmål som:
- Lever problemformulering op til opgavebeskrivelsen?
- Hvordan kan I komme helt op på den taksonomiske skala?
- Hvordan kan I dække forskellige indfaldsvinkler (filosofisk, samfundsmæssigt, teknisk)