Lyddesign og miljøfortælling

I et kortere forløb vil vi i de næste uger beskæftige os med lyd og lyddesign.

For lige at få begreberne på plads begynder vi med en lille øvelse. Vi skal se et par minutters gameplay fra spillet Red Dead Redemption 2.

Øvelsen er simpel. Mens vi ser videoen skal I lægge mærke til så mange lyde som muligt. Skriv dem gerne ned.

Begreberne henter vi fra filmens verden. Dem kan man til enhver tid få genopfrisket og uddybet hos filmcentralen lige her.

Jeres produkt

Som produkt vil I få til opgave at lave en miljøfortælling (næsten) kun ved hjælp af lyd. Hvis I skal have genopfriske hvad en miljøfortælling handler om, kan I Iæse her. 

Til at løse opgaven skal I bruge Unity. Har I af den ene eller anden årsag ikke mulighed for at bruge Unity, skal I bruge Scratch. I må gerne arbejde i grupper af op til 3 personer.

I Unity kan I downloade denne pakke med Assets. Pak den ud og importer dem i et nyt projekt og åbn scenen, som gerne skulle se sådan her ud.

Jeres opgave er at bringe denne ret abstrakte og generiske scene til live udelukkende ved hjælp af lyd. Ved at lade forskellige game objects spille forskellige lyde kan I skabe et miljø, som man kan bevæge sig igennem.

Vi gennemgår kort, hvordan man lægger lyde på sine game objects, men hvis du skulle have behov for at få det genopfrisket senere, findes der masser af tutorials på nettet. Se blandt andet her, hvor han begynder at tale om det efter cirka 3:30. 

Laver du det i scratch, kan du downloade et udgangspunkt her. 

Følgende regler skal overholdes for jeres produkt.

  • I må ikke bruge lyde, som allerede findes i Unity-universet, altså i Asset Store og andre steder.
  • Mindst én af lydene skal være optaget af jer selv. Gerne flere og gerne alle.
  • I må gerne supplere op med lyde, som I finder andre steder, for eksempel på siden som freesound.org
  • I må gerne flytte rundt på game objects og dublikere og slette dem, så de passer til jeres univers, men I må ikke lave om på de grundlæggende former og farver. Miljøet skal fortælles med lyd, ikke med billeder.
  • I må tilføje alle de usynlige game objects, I vil.
  • I må gerne arbejde i grupper på op til tre personer.

Skab det miljø, I drømmer om. Mangler I inspiration kan I for eksempel tænke i filmuniverser. Altså ikke konkrete film, men for eksempel et westernunivers, et gangsterfilmsunivers osv. Men brug jeres fantasi og kreativitet til at skabe et stærkt miljø.

I kan sagtens bruge jeres mobiltelefon eller en computer til at optage jeres egen lyd med. Har I behov for at redigere i lyden efterfølgende, kan I bruge et program som Audacity til det. Det er gratis at bruge og kan også optage. 

For at få lidt inspiration til, hvordan man optager og redigere lyde og få lidt indsigt i, hvordan det foregår i virkelighedens verden, begynder vi med at se denne TedX-talk. (The Beautiful Lies of Sound Design | Tasos Fratzolas)

Rapport

I rapporten skal I redegøre for jeres proces, både den kreative og (kortfattet) den tekniske. I skal desuden klassificere de forskellige lyde, I har brugt ud fra de begreber, som også er at finde på Filmcentralens hjemmeside. Endelig skal I argumentere for, hvorfor I har valgt netop de lyde til at beskrive jeres univers.