Easel.ly

I dagens lektion skal I stifte bekendtskab med værktøjet easel.ly, som kan bruges til at lave infografikker og andre grafiske kommunikationsprodukter. Opgaven er individuel, så I skal ikke arbejde sammen i grupper eller par.

Formålet med dagens lektion er altså ikke, at I skal lave et formfuldendt grafisk produkt, men at I lærer programmet at kende. Det er et simpelt program, hvor man ved hjælp af drag and drop kan skabe sine egne kommunikationsprodukter.

Det første I skal er at få adgang til programmet. Det får I sådan her:

  • Gå til studietube.dk
  • Klik på easel.ly-ikonet.
  • Log ind med unilogin.
  • Når programmet er åbnet, skal I klikke på blank template.

Opgaven i dag er at skabe et simpelt kommunikationsprodukt i form af en reklame eller infografik for noget, du interesserer dig for. Du bestemmer selv hvad. Det skal bestå af følgende:

  • Mindst ét billede, som du tager selv eller downloader til computeren og uploader til easel.ly. Dette gøres under menupunktet [Media]. Når det er uploadet kan det flyttes rundt på dit produkt og størrelsen og retningen kan justeres. Tilpas det, så du synes, at det passer ind i dit produkt.
  • Mindst ét stykke grafik, som giver mening på dit produkt. Det må gerne være abstrakt, men undgå en fodbold, hvis dit produkt handler om cykling. Du finder grafikker under menupunktet [Objects]. Bemærk, at der er mange forskellige kategorier, som vælges i drop-down-menuen til venstre. Også abstrakte former under shapes øverst. Eksperimentér med former og farver, så du synes, at det passer ind.
  • Mindst én tekst. Du finder tekster under menupunktet [Texts]. Klik på en af teksttyperne. Title kan betragtes som displaytypografi, Header og Body som læsetypografier og resten som konsultativ typografi. Ved at dobbeltklikke på teksten kan du ændre på, hvad der står, størrelse, skrifttype og farve. Eksperimentér med det, indtil du har noget du kan lide.

Inden timens afslutning skal du downloade (menupunktet [Download]) dit produkt og aflevere det i afleveringsmappen på Lectio. I får fravær efter, hvorvidt I har afleveret produktet eller ej. Dem som afleverer får ikke fravær, dem som ikke afleverer får fravær.

Bemærk her, at opgaven er individuel, og ikke gruppearbejde. Det skyldes, at I allesammen skal have lejlighed til at sidde med det i praksis.

I er velkomne til at skrive til mig på Lectio undervejs, hvis I har spørgsmål. Jeg er til møde, men vil så vidt muligt forsøge at besvare jeres henvendelser.