Cases og den kreative fase

Vi skal i gang med at producere content marketing-video.

Det er vigtigt at huske, at content marketing kan være alle mulige forskellige medier. Men i dette forløb er det en binding, at det skal være en video, da det giver os mulighed for samtidig at gennemgå noget videoteori.

I kan vælge imellem disse to cases, som begge stammer fra tidligere eksamensoplæg.

Regler om droner

I 2024 trådte nye regler for flyvning med droner i kraft. Der er blandt andet indført afstandskrav, ligesom nogle droner kræver certifikat for at man kan flyve med dem.

Det er dog langt fra alle, der kender de nye regler, og derfor vil Trafikstyrelsen lave en kampagne for at oplyse om dem. Man kan læse mere på trafikstyrelsens side her: https://www.droneregler.dk/generelt-om-regler-for-droneflyvning/overblik-over-dronereglerne 

Turister til Slagelse Kommune

Slagelse Kommune og Destination Sjælland ønsker at tiltrække flere turister til området, da de mener, at der er et stort potentiale. Kommunen har en stor kystlinje, gamle hyggelige byer med havnemiljøer, sommerhusområder og flere store, veldrevne hoteller. Man har blandt andet set, hvordan kommuner i Vestjylland kan tiltrække rigtig mange turister, ikke mindst fra Tyskland.

De vil gerne have udarbejdet en kampagne, som skal få flere til at holde ferie i kommunen. Det er op til jer, hvad kampagnen skal handle om, og hvilken målgruppe, den skal henvende sig til. Det afhænger af, hvad I vurderer vil give den største effekt.

Man kan læse mere om Destination Sjælland her: https://destinationsjaelland.dk/

KIE-modellen: Den kreative fase

Det er vanskeligt at være sjov på kommando. Selvom man ellers altid er god for en sjov kommentar, kan de færreste finde et godt svar på opfordringen “Prøv at sige noget sjovt”.

Sådan er det også med kreativitet helt generelt. Selvom man ellers er god til at tænke i kreative løsninger, er det vanskeligt bare at være kreativ helt ud af det blå. At finde på en kreativ løsning her og nu.

Der vil ganske ofte ske en af to ting: Enten vil de uendelige muligheder efterlade en på fuldstændig bar bund. Når mulighederne er uendelige, hvordan skal man så vælge en vej at gå ned ad? Eller også vil man uforvarende komme til at kopiere en allerede eksisterende idé.

De fleste har brug for en ramme at være kreativ i. Når vi skal lave et nyt spil (eller en ny film, bog, maleri, sang eller et andet kreativt værk) har vi ikke den ramme på forhånd. Der er (som regel) ingen, der har givet os et problem at udtænke en kreativ løsning til. Der er ingen, der har udstukket rammen.

Derfor kan vi blive nødt til selv at udstikke den ramme. Selv at stille nogle spilleregler op, som styrer vores idégenerering. Det kan virke som en begrænsning af kreativiteten, men det er det ikke. Det ved også filmskaberen, digteren, forfatteren og meget andet Jørgen Leth. Han har sagt følgende:

Det er stimulerende at have nogle regler, man kan rette sig efter. (…) Det er en forudsætning for frihed. Jeg føler, at så snart jeg har nogle spilleregler, så kan jeg boltre mig frit. Det er virkelig min erfaring.

– Jørgen Leth i samtale med Svend Brinkmann om frihed. 

Idékort

Der findes mange forskellige måder, at opsætte regler og rammer for sin kreative udfoldelse, og en af dem skal vi prøve nu. Den kaldes idékort.

Alle i klassen tager to lapper papir. På hvert stykke papir skrives et ord eller begreb. Det kan være hvad som helst, der falder dig ind. Det kan være dagligdags ting, følelser, historiske epoker, stemninger, Simpelthen bare de to begreber, der først falder dig ind.

Hver gruppe tager fire til fem sedler med tilfældige ord på. Opgaven er nu at finde en idé til jeres video, som tager udgangspunkt i de ord, der står på sedlerne.

Vil man senere gentage øvelsen alene, kan man finde ordene ved at slå op på tilfældige steder i en ordbog eller ved at bruge en random word generator. 

I skal ikke føle jer forpligtede af de idéer, I udvikler i dag eller i et eventuelt nyt forsøg. Øvelsen er tænkt som metode til at åbne kreativiteten, ikke fastlåse jer i en uheldig kombination af ord.

Det betyder også, at det er helt ok og ønskværdigt, hvis kombinationen af ord fører jer ind i en associationsrække, hvor I ender med en god idé, hvor der ikke er et eneste af de oprindelige ord tilbage.

Læs mere om den kreative fase her