Kildekritik

Vi læser om kildekritik i grundbogen.

Vi genser Donald Trumps tale, hvor han lancerer Stop The Steal.

Runde 1: Karakteristik (mekanisk analyse)

  • Er kilden et levn eller en beretning? Kan man overhovedet karakterisere hele kilden som en af delene?
  • Har kilden tendens? Giver det overhovedet mening at karakterisere hele kilden som havende tendens eller ej?
  • Er det en første- eller andenhåndberetning? Giver det overhovedet mening at karakterisere hele kilden som en af delene? Hvilke dele er hvad?
  • Er det en primær eller sekundær kilde? Er det en af delene uanset hvordan kilden bruges?

Runde 2 – Redegørende og pålydende

  • Hvilket oplysninger giver kilden “frivilligt” fra sig? Altså hvad får vi at vide, hvis vi betragter kilden som en beretning og tager oplysningerne i den for pålydende?
  • Kan vi regne med, at det er rigtigt? Hvorfor/hvorfor ikke?
  • Er det historisk signifikant? Og er det den bedste måde at bruge kilden på?

Runde 3 – Analyserende

  • Hvilke oplysninger giver kilden, som den ikke selv er bevidst om? Kan vi udlede noget af konteksten, sproget, vores baggrundsviden osv?
  • Kan vi regne med de oplysninger, vi henter på denne måde? Hvorfor/hvorfor ikke?
  • Er de oplysninger, vi kan få på den måde historisk signifikante?