Vi læser om kildekritik i grundbogen.
Vi genser Donald Trumps tale, hvor han lancerer Stop The Steal.
Runde 1: Karakteristik (mekanisk analyse)
- Er kilden et levn eller en beretning? Kan man overhovedet karakterisere hele kilden som en af delene?
- Har kilden tendens? Giver det overhovedet mening at karakterisere hele kilden som havende tendens eller ej?
- Er det en første- eller andenhåndberetning? Giver det overhovedet mening at karakterisere hele kilden som en af delene? Hvilke dele er hvad?
- Er det en primær eller sekundær kilde? Er det en af delene uanset hvordan kilden bruges?
Runde 2 – Redegørende og pålydende
- Hvilket oplysninger giver kilden “frivilligt” fra sig? Altså hvad får vi at vide, hvis vi betragter kilden som en beretning og tager oplysningerne i den for pålydende?
- Kan vi regne med, at det er rigtigt? Hvorfor/hvorfor ikke?
- Er det historisk signifikant? Og er det den bedste måde at bruge kilden på?
Runde 3 – Analyserende
- Hvilke oplysninger giver kilden, som den ikke selv er bevidst om? Kan vi udlede noget af konteksten, sproget, vores baggrundsviden osv?
- Kan vi regne med de oplysninger, vi henter på denne måde? Hvorfor/hvorfor ikke?
- Er de oplysninger, vi kan få på den måde historisk signifikante?