Kønsroller og nationalisme

Industrialiseringen bar mange forandringer med sig, også for mentaliteten. Vi skal her berøre to af dem: Mentaliteten omkring kønsroller og mentaliteten omkring nationalisme.

I forhold til kønsroller læser vi teksten her inklusive de to underafsnit.

  • Hvad betød industrialiseringen ifølge for kvinder og ligestilling?
  • Hvilke fordele medførte det for kvinders personlige frihed og ligestillingen?
  • Hvilke ulemper medførte det for kvinders personlige frihed og ligestillingen?
  • Hvilken udvikling var der i arbejderbevægelsens syn på kvinder og ligestilling?

Kildeopgave

Læs nedenstående kilder og kom med to-tre bud på teser, som de kan medvirke til at besvare.

Referat fra møde i Kvindeligt Arbejderforbund, 1896

“Jacob Holms Sønners Fabrik. En Slaveanstalt” i Social-Demokraten, 18. september 1896

Kvindelige tekstilarbejdere i Rubens Dampvæveri, Frederiksberg, 1890. Tegning af Rasmus Christiansen (1863-1940).

Fotografi fra Adelgade 1901

Nationalisme

Vi læser om fremvæksten af nationalisme.

Arbejdsspørgsmål

  • Hvorfor blev der brug for nationalismen under industrialiseringen?
  • Hvad er sammenhængen mellem behovet for nationalisme og urbaniseringen?
  • Hvilke tiltag gjorde man konkret, for at fremme nationalismen?
  • Hvorfor var uddannelsesreformer et væsentligt redskab for nationalismen?
  • Hvilken rolle spillede infrastruktur i nationalismen?

Mentalitetshistorie genbesøgt

Vi (gen)læser kapitlet om mentalitetshistorie.

  • Hvordan ændrede mentaliteten sig i forhold til det nationale igennem industrialiseringen?
  • Hvilke nye mentale værktøjer fik man til rådighed, som fik indflydelse på menneskers forestillingsverden i forhold til det nationale?
  • Kom med eksempler på, hvilken betydning den nationale bevidsthed fik. Grib gerne tilbage til andre forløb, vi har haft.