En undervisningsbeskrivelse fra 2.g inklusive alt undervisningsmateriale kan downloades her.
Skoleårets forventede forløb:
- Katastrofer – aktør/struktur, store teknologiske systemer, diskursanalyse (repetition).
- SCOT og ANT – Social Construct of Technology og Aktør/Netværk-teori som er to metoder til at analysere teknologier.
- Grønland og den globale historie.
- Den industrielle revolution, herunder de store videnskabelige, politiske, teknologiske og levevilkårsmæssige forandringer der forårsagede den og som den medførte.
- Tidslinjer.
- Eksamensopgaver.
Program for uge 36-38
Gruppevis forberedelse af oplæg om en selvvalgt katastrofe med brug af selvvalgt metode. Mere her.
Program for 1. september
1: Forestillingen om den bedste af alle verdener.
2: Genopfriskning af diskursanalyse.
3: Læsning og diskursanalyse af kapitel fra Voltaires bog Candide.
4: Perspektivering: Hvad kan vi sige om tiden efter katastrofen og idéernes udvikling generelt ved at foretage en diskursanalyse af et kapitel fra en roman?
Program for 25. august
1: Gruppearbejde om Chernobyl-katastrofen med udgangspunkt i teori om aktør/struktur samt store teknologiske systemer. Man kan opfriske hukommelsen ved at se på en af de mange tidslinjer, der er optegne online, for eksempel denne.
2: Opsamling på gruppearbejde og fælles konklusioner.
3: Præsentation af jordskælvet i Lissabon.
Program for 18. august
1: DEPOSE-modellen, inklusive kort analyseøvelse med udgangspunkt i Tenerife-katastrofen.
2: Kompleksitet og kobling i store teknologiske systemer, inklusive kort analyseøvelse.
3: Filmklip om katastrofen på Chernobyl-værket.
4: Gruppearbejde om Chernobyl-katastrofen med udgangspunkt i teori om aktør/struktur samt store teknologiske systemer.
Program for 11. august
1: Hvad er en katastrofe. Definitioner og eksempler.
2: Aktør eller struktur. Hvad driver historien frem? Hvilke typer af aktører findes?
3: Kort redegørelse for Tenerifekatastrofen, verdenshistoriens hidtil værste flyulykke.
4: Analyse af Tenerifekatastrofen i grupper og fremlæggelse af denne.