Vi skal have et overblik over 2. verdenskrigs forløb. Derfor deler vi os op i syv mindre grupper. Hver gruppe arbejder med en væsentlig begivenhed eller periode i krigen og opretter et projekt i bookcreator.
Hvert emne er forsynet med nogle underspørgsmål til inspiration, men kom gerne selv ind på andre aspekter af jeres emne, hvis I synes det er relevant.
Brug informationssøgning til at besvare jeres problemstillinger. Vær gerne så multimodale som muligt, så I for eksempel inddrager små videoklip, fotos, talebidder og lignende primærkilder.
Jeres bøger i bookcreator præsenteres for resten af klassen, når de er færdige. Sigt efter, at der er indhold til i hvert fald 8-10 minutter.
Gruppe 1: Nazisternes brud på Versaillestraktaten: Det store militær, Anschluss og Sudeterland
- Hvilke konkrete bestemmelser i Versaillestraktaten blev brudt af Tyskland fra 1933 og frem? Giv eksempler.
- Hvorfor havde Hitler-regimet interesse i at opruste militæret, og hvordan blev det begrundet over for befolkningen?
- Hvordan reagerede Østrig på Anschluss i 1938? Både folkeligt og politisk.
- Hvad er Sudeterlandet og hvorfor var det vigtigt for Hitler?
- Hvordan reagerede de europæiske stormagter som Storbritannien og Frankrig på Tysklands brud af Versaillesfreden, og hvorfor blev reaktionerne forholdsvis svage?
- Hvilken betydning fik bruddene på Versaillesfreden for Europas sikkerhedssituation frem mod 1939?
Gruppe 2: Appeasementpolitikken og Molotov-Ribbentrop-pagten
- Hvad forstås ved appeasementpolitikken, og hvilke lande forbindes den især med?
- Hvilke motiver lå bag tanken om appeasement, og hvorfor mente man, at det kunne skabe fred?
- Hvordan brugte Hitler appeasementpolitikken til at opnå sine udenrigspolitiske mål?
- Hvad indeholdt Molotov–Ribbentrop-pagten?
- Hvilke hemmelige elementer i denne pagt fik særlig betydning for Østeuropa?
Gruppe 3: Angrebet på Polen, krigserklæringen, Blitzkrieg og Operation Barbarossa
- Hvorfor blev Polen udset som det første mål i Tysklands erobringskrig?
- Hvilke konsekvenser fik angrebet på Polen for forholdet mellem Tyskland og de andre stormagter?
- Hvad karakteriserede den tyske blitzkrieg-taktik, og hvorfor var den så effektiv i begyndelsen af krigen?
- Hvad Operation Barbarossa, hvordan gik den i begyndelsen, og hvorfor vendte udviklingen senere?
- Hvilke interesser havde Tyskland for at gå i krig mod Sovjetunionen? For eksempel ideologisk og økonomisk.
Gruppe 4: Besættelsen af Danmark
- Hvorfor valgte Tyskland at besætte Danmark den 9. april 1940?
- Hvilken politik fulgte den danske regering i besættelsens første år, og hvordan blev det begrundet?
- Hvordan ændrede besættelsen sig efter 1943, og hvilke begivenheder udløste den forandring?
- Hvilke former for modstand opstod i Danmark, og hvordan udviklede modstandsbevægelsen sig?
- Hvordan blev den danske befolkning påvirket i hverdagen af censur, rationering og tilstedeværelsen af tyske tropper?
- Hvordan sluttede besættelsen af Danmark?
- Hvordan vurderes Danmarks besættelsestid i dag – hvilke historiske debatter er centrale?
Gruppe 5: Pearl Harbor og USA’s indtræden i krigen
- Hvilke konflikter mellem USA og Japan op til 1941 førte til stigende spændinger i Stillehavsregionen?
- Hvorfor valgte Japan at angribe Pearl Harbor, og hvorfor netop på dette tidspunkt?
- Hvordan forløb selve angrebet, og hvilke militære konsekvenser havde det for USA?
- Hvordan reagerede den amerikanske befolkning og regering på angrebet?
- Hvordan ændrede USA’s indtræden krigens forløb?
- Hvilken betydning fik Stillehavskrigen for krigens udfald?
Gruppe 6: Slaget ved Stalingrad og D-dag
- Hvorfor var Stalingrad et strategisk og symbolsk vigtigt mål for både Tyskland og Sovjetunionen?
- Hvilke forhold (for eksempel vejrmæssige, logistiske og taktiske) gjorde slaget til et vendepunkt i krigen?
- Hvordan påvirkede nederlaget i Stalingrad den tyske hær og befolkningens moral?
- Hvad var de allieredes strategi bag D-dag, og hvorfor blev Normandiet valgt som invasionsområde?
- Hvordan blev invasionen planlagt og koordineret mellem de allierede styrker?
- Hvilken betydning havde Stalingrad og D-dag tilsammen for krigens videre udvikling?
Gruppe 7: Hitlers død og krigens sidste dage
- Hvordan var den militære situation i Europa i begyndelsen af 1945, og hvilke fronter pressede Tyskland?
- Hvordan reagerede Hitler og hans inderkreds på krigens udvikling frem mod april 1945?
- Hvad ved vi om Hitlers død? Hvilke kilder bygger historikere på, og hvilke myter findes der?
- Hvordan forløb de sidste dage i Berlin, både militært og civilt?
- Hvordan foregik Tysklands kapitulation, og hvilke vilkår blev landet underlagt efter krigen?
- Hvordan blev Europas politiske landskab ændret i månederne umiddelbart efter krigens afslutning?