Jernbanen – Et stort teknologisk system

Vi begynder med at læse kapitlet om Store Teknologiske Systemer i grundbogen og samle op på de væsentligste pointer i fællesskab.

  • Hvad er en systembygger?
  • Hvad forstår man ved flaskehalse i forhold til store teknologiske systemer?
  • Hvad forstår man ved innovationsfasen?
  • Hvad forstår man ved spredningsfasen?
  • Hvad forstår man ved vækst- og ekspansionsfasen?
  • Hvad forstår man ved momentfasen og konsolideringsfasen?
  • Refleksionsspørgsmål: Hvor afhængige er vi i dag blevet af de teknologier, som fulgte med industrialiseringen. Diskutér for eksempel forbrændingsmotoren og fabrikker. Hvad ville de betyde for vores samfund, hvis vi pludselig skulle undvære disse teknologier?

Vi skal bruge LTS-metoden til at undersøge udbredelsen af jernbanenettet i England. Til det formål skal I begynde med at læse teksten på Lectio.

Herefter går vi sammen i grupper og diskuterer følgende:

  1. Hvem var de væsentligste systembyggere? Hvem nævnes i teksten?
  2. Hvilke flaskehalse har der været undervejs i udviklingen af jernbanen? Hvilken betydning har det haft for det endelige system? Hvordan er det blevet anderledes på grund af disse flaskehalse?
  3. Hvad gjorde sig gældende i opfindelses- og innovationsfasen? Giv eksempler.
  4. Hvad gjorde sig gældende i spredningsfasen? Hvem adopterede teknologien, og i hvilken retning udviklede de den? Giv eksempler.
  5. Hvad gjorde sig gældende i vækst og ekspansionsfasen? Hvordan ekspanderede den, og var der nogen flaskehalse på vejen? Giv eksempler.
  6. Hvad gør sig gældende i moment og konsolideringsfasen? Hvordan ville verden efter denne fase se ud, hvis systemet svigtede? Giv eksempler.