Er vikingetiden opfundet i 1800-tallet?

Vikinger betyder meget for vores danske selvforståelse. Vi har vikingeborge, vikingeskibsmuséer, vi tager vikingehjelme på, når vi tager til landskampe og der er vikinger i logoer på alt muligt fra fodboldklubber til leverpostej.

Vikingen, som mange forestiller sig ham. Men er han ægte eller en opfindelse fra 1800-tallets nationalromantikere? (Billede: Dall-e)

Men er vikingetiden virkelig ægte. Eller det for at parafrasere Yuval Harari i virkeligheden en ny kage, som eftertiden har bagt af forskellige gamle ingredienser.

Det er ikke til diskussion, at der fandtes vikinger. Det er ikke til diskussion, at vikingeskibene og vikingeborge som Trelleborg er ægte og autentiske. Det er ikke til diskussion, at vikinger plyndrede, hærgede og sidenhen også erobrede land rundt om i Europa.

Men det var kun få procent af de mennesker, der levede i Danmark og resten af Skandinavien, som var vikinger. Langt, langt de fleste mennesker levede som almindelige bønder og ingen af dem oplevede selv, at de levede i vikingetiden.

Faktisk blev selve ordet Vikingetid først introduceret i 1873 af arkæologen og historikeren Jacob Asmussen Worsaae i hans værk “De Danskes Kultur i Vikingetiden”. Det er næppe tilfældigt, at det skete i 1800-tallets nationalromantik, hvor man hele tiden var på jagt efter ting, som forenede os som folk og gjorde os danske. Det kunne vikingetiden bidrage til.

Det er ikke forkert, at der fandtes vikinger. Men at der skulle have været en vikingetid, hvor en stor del af befolkningen følte sig bundet sammen af at være vikinger, er en opfindelse fra 1800-tallet og er ikke retvisende.

Vi læser teksten Vikingen bliver til fra Nationalmuséets bog Vinkler på vikingetiden.

Teksten er lidt lang og lidt krævende at læse. Derfor kan man med fordel bruge nedenstående læseguide. Det er ikke afgørende, om du kan huske alle navnene og årstallet. Formålet med at læse teksten er at forstå, hvordan historien blev en del af skabelsen af den danske nation.

  • Hvad var særligt ved festen “Nordisk Høitid” i 1845 og de billeder, som blev vist under festen?
  • Hvordan blev vikingerne fremstillet på disse billeder – og hvad adskiller dem fra tidligere idealer?
  • Hvad var kunstnernes inspiration i 1700-tallet, og hvordan påvirkede det deres fremstilling af fortiden?
  • Hvorfor var det vigtigt for det danske enevælde at fremhæve den nationale historie?
  • Hvordan ændrede forestillingen om vikinger sig fra 1700-tallet til 1800-tallet?
  • Hvordan ændrede den politiske situation i Europa (fx Den Franske Revolution) synet på historien og vikingerne?
  • Hvad ville Oehlenschläger og Grundtvig med deres tekster og bøger om vikingetiden?
  • Hvordan blev idéen om frihed koblet til vikingetidens fortællinger?
  • Hvilken betydning fik oprettelsen af oldsagskommissionen og senere Nationalmuseet?
  • Hvilken rolle spillede Worsaae i udviklingen af arkæologi som videnskab?
  • Hvordan bidrog udgravninger og fund (fx i Jelling) til fortællingen om Danmark?

Diskussionsspørgsmål

  • Hvad overraskede dig mest ved det, du har læst og hørt om vikinger i denne sammenhæng?
  • Kan man sige, at forestillingen om vikingen og vikingetiden er en slags “opfindelse”? Hvorfor/hvorfor ikke?
  • Spiller vikingetiden stadig en rolle i vores moderne samfund? Hvordan og hvor oplever du det?

Tilblivelsessituation

Vi læser om tilblivelsessituation i grundbogen

Kildeøvelse

Udsnit af Lorenz Frølichs 37 meter lange frise på Frederiksborg slot fra 1878.
  • Er kilden god til at beskrive vikingetiden? Hvorfor/hvorfor ikke?
  • Er der andet, som kilden er god til at beskrive, jævnfør det funktionelle kildebegreb?