Vi begynder med at udfylde et spørgeskema.
Teksten til sangen kan læses her.
Diskussionsspørgsmål
- Hvad fortæller Welcome to the Internet om den måde, vi bruger sociale medier og internettet på?
- Hvordan reflekterer sangens overdrivelser den virkelighed, vi oplever online?
- Tror I, at internettet og sociale medier gør os mere oplyste eller mere distraherede? Hvorfor?
- Hvordan tror I sociale medier påvirker vores evne til at koncentrere os og engagere os i dybdegående opgaver og diskussioner?
Multitasking
I spørgeskemaundersøgelsen viste begge klasse høj grad af tillid til jeres evner til at multitaske, for eksempel være på sociale medier, spille spil, shoppe eller se videoer samtidig med, at I følger med i undervisningen.
I 1.u gav I i gennemsnit jer selv 3,38 på en skala fra 1 til 5 og i 1.x gav I i gennemsnit jer selv 3,33 på samme skala. Kun én enkelt elev vurderede sig selv til et 1-tal, som indikerer at man slet ikke kan multitaske og at aktiviteter på skærmen stjæler al opmærksomheden.
Vi begynder med at se dokumentaren Når mobilen tager magten.
Herefter laver vi et lille eksperiment.
- I bliver delt op i grupper på tre personer.
- Hver gruppemedlem har hver sin rolle. Den, der står øverst er oplæser. Den midterste er lytter og den nederste er video-kigger.
- Oplæseren finder teksten om multitasking på lectio og læser den op for de andre (som ikke må læse med). Lytteren lytter opmærksomt, mens video-kiggeren ser videoen herunder. Videoen skal ses på en måde, så indholdet efterfølgende kan forklares til de andre i gruppen.
- Når teksten er læst op, besvarer alle gruppemedlemmerne dette spørgeskema UDEN at snakke sammen om teksten.
- Når spørgeskemaet er udfyldt må I gerne dele oplevelsen af at skulle følge med i teksten under de tre forskellige betingelser med hinanden.
- Til sidst forklarer video-kiggeren indholdet af videoen til de andre i gruppen, og hele gruppen laver den øvelse, der er beskrevet i videoen.
Det større perspektiv: Skærmafhængighed og dets konsekvenser
Forståelsesspørgsmål
- Hvad menes der med, at smartphones har skabt en global afhængighed?
- Hvilke fysiske og mentale sundhedsproblemer nævnes som følge af overdreven smartphone-brug?
- Hvordan påvirker smartphone-afhængighed vores relationer til andre mennesker?
- Hvilken rolle spiller dopamin i vores afhængighed af smartphones, ifølge videoen?
- Hvad anbefaler videoen, at man gør for at tage kontrol over sit smartphone-forbrug?
Diskussionsspørgsmål
- Anerkender I problematikken? Er der overhovedet et problem med smartphone-afhængighed?
- Hvordan påvirker jeres eget smartphone-brug jeres hverdag og relationer? Har I oplevet noget af det, som nævnes i videoen?
- Synes I, at smartphone-afhængighed er et individuelt problem eller et samfundsproblem? Hvorfor?
- Videoen omtaler nogle råd til at mindske brug af smartphones. Er det realistisk at gennemføre i jeres hverdag? Hvorfor/hvorfor ikke?
- Hvilke vaner eller konkrete løsninger kan I selv foreslå for at mindske smartphone-brug?