Industrialiseringen bar mange forandringer med sig, også for mentaliteten. Vi skal her berøre to af dem: Mentaliteten omkring kønsroller og mentaliteten omkring nationalisme.
I forhold til kønsroller læser vi teksten her inklusive de to underafsnit.
- Hvad betød industrialiseringen ifølge for kvinder og ligestilling?
- Hvilke fordele medførte det for kvinders personlige frihed og ligestillingen?
- Hvilke ulemper medførte det for kvinders personlige frihed og ligestillingen?
- Hvilken udvikling var der i arbejderbevægelsens syn på kvinder og ligestilling?
Kildeopgave
Læs nedenstående kilder og kom med to-tre bud på teser, som de kan medvirke til at besvare.
Referat fra møde i Kvindeligt Arbejderforbund, 1896
“Jacob Holms Sønners Fabrik. En Slaveanstalt” i Social-Demokraten, 18. september 1896
Kvindelige tekstilarbejdere i Rubens Dampvæveri, Frederiksberg, 1890. Tegning af Rasmus Christiansen (1863-1940).

Fotografi fra Adelgade 1901
Nationalisme
Vi læser om fremvæksten af nationalisme.
Arbejdsspørgsmål
- Hvorfor blev der brug for nationalismen under industrialiseringen?
- Hvad er sammenhængen mellem behovet for nationalisme og urbaniseringen?
- Hvilke tiltag gjorde man konkret, for at fremme nationalismen?
- Hvorfor var uddannelsesreformer et væsentligt redskab for nationalismen?
- Hvilken rolle spillede infrastruktur i nationalismen?
Mentalitetshistorie genbesøgt
Vi (gen)læser kapitlet om mentalitetshistorie.
- Hvordan ændrede mentaliteten sig i forhold til det nationale igennem industrialiseringen?
- Hvilke nye mentale værktøjer fik man til rådighed, som fik indflydelse på menneskers forestillingsverden i forhold til det nationale?
- Kom med eksempler på, hvilken betydning den nationale bevidsthed fik. Grib gerne tilbage til andre forløb, vi har haft.