DDR og nationer

Vi skal i gang med et nyt forløb.

Vi skal tale om nationer med udgangspunkt i en case om DDR. Derfor vil jeg bede jer om at bruge dagens to lektioner på at se filmen Goodbye Lenin. Den ligger på Filmstriben. Her kan man logge ind med sit bibliotekslogin og se filmen gratis. Søg efter Goodbye Lenin.

Det er ikke en tung dokumentarfilm, men en komedie, som fik flotte anmeldelser, da den udkom i 2003. Hvis I har lyst til at se den i løbet af weekenden sammen med venner eller familie er det fint med mig. Jeg vil dog bede jer udfylde nedenstående simple arbejdsspørgsmål senest i weekenden, altså inden mandag den 20. april.

Arbejdsspørgsmålene handler om at spotte fem ting i filmen, som er typisk for DDR. Det behøver ikke være konkrete ting som TV-kanaler, organisationer eller valuta. Det kan også være traditioner, talemåder, madretter og den slags. Skriv en linje om, hvor det optræder i filmen.

Det kan måske hjælpe at tænke på, hvad der er typisk for Danmark. Der er typisk dansk mad som frikadeller, flæskesteg og kål. Der er særlige måder at fejre højtider på, når vi for eksempel flager på fødselsdage og får gaver juleaften. Der særlige talemåder, hvor vores identitet som bondesamfund slår igennem i udtryk som “man høster som man sår”, “ingen ko på isen” og “kaste perler for svin”.

Da vi skal føre fravær trods nedlukningen, vil udfyldelsen af arbejdsspørgsmålene være udslagsgivende for, hvorvidt I får fravær for timerne. Med andre ord: Manglende besvarelse af arbejdsspørgsmål vil give fravær i de to timer.

Når I har udfyldt dem, vil jeg samle jeres svar i en lang liste, som vi vil bruge til at arbejde videre med emnet på næste fredag.

Klassediskussion: Hvad er stat og hvad er nation? Hvad er forskellen helt præcist.

Gruppearbejde

Som indledning til grupperarbejdet vil jeg bede jer om at læse En meget kort introduktion til Benedict Andersson, som vi også kommer ind på under den indledende klassediskussion og bruge hans nationsbegreb i diskussionen.

Herunder er der 12 observationer, som I har gjort jer, da I så Goodbye Lenin. I grupper af tre til fire skal I finde tre, som har med det nationale at gøre og tre der har med det statslige at gøre. Begrund jeres valg og vær klar til at argumentere for dem.

Bemærk, at vi ikke efterspørger om staten eller nationen står bag dem. I lande som DDR er der ikke mange ting, som får lov at foregå uden at staten står bag eller i hvert fald er indforstået med det.

Det vi efterspørger er – lidt forenklet sat op – om det er beregnet til at administrere staten eller om det er beregnet til at få folk til at føle sig som borgere i nationen DDR. Der kan sagtens være overlap mellem de to, men vælg tre af hver, som ISÆR er statslige eller nationalistiske.

  • Folk omtaler hinanden som kammerat.
  • Kedeligt tøj og ensformige bygninger.
  • Fjendtlighed overfor kapitalismen.
  • Valutaen hed Ostmark og var særlig for DDR. Efter murens fald blev den værdiløs.
  • Udvalget af varer i butikkerne er lille.
  • Det er forbudt at flytte ud af landet og der er ingen ytringsfrihed.
  • Astronauter hed kosmonauter.
  • Der fejres fødselsdag for DDR med store parader og oppyntning i gaderne.
  • Pionerer. En slags drengespejdere, som moderen i filmen er leder for.
  • Syltede agurker, som spises på brødet.
  • Langt de fleste mennesker kører i små Trabanter.
  • Almindelige borgere bliver hædret, fordi de ses som landets helte.

Herefter skal I diskutere, hvorfor staten overhovedet beskæftigede sig med det nationale? Hvilken gavn har staten af at få folk til at føle sig som østtyskere?