I dette forløb skal vi forsøge at afdække nogle af alle de ting, som vi tager for givet, men som faktisk ikke er givet. Ting som vi bliver ved med at tage for givet, fordi vi konstant bekræftes og bekræfter hinanden i dem ved at høre og genfortælle ‘myter’ om dem.
Den type myter er ofte nemme at få øje på, når de vedrører andre kulturer. For eksempel er det ret nemt at få øje på symbolikken i myten om Romulus og Remus og føre den over til romernes mentalitet.
Det er langt vanskeligere at få øje på de myter, som vedrører vores egen kultur, og som styrer vores mentalitet og syn på ting som alder, nationer, køn, mad og alt muligt andet. Det er det, vi skal se nærmere på i dette forløb. Med den franske filosof Roland Barthes ord:
Myternes funktion er at tømme virkeligheden. Virkeligheden bliver transformeret til en form; ved at forlade historien, giver myten en naturlig klarhed til verden: den læser hvad,der er tilsigtet, den forvandler historie til natur.
Roland Barthes
Som eksempel kan vi kigge på græsplænen. Det er noget, mange tager for givet, og som langt, langt de fleste haver har, men som ikke på nogen måder er givet af naturen. Tværtimod kræver det en vis indsats at vedligeholde en græsplæne.
Vi læser teksten om Græsplæner på Lectio.
Vi ser afsnittet Græs, græs, græs fra dokumentarserien Giv os naturen tilbage.
Vi læser kapitlet Legenden om Peugeot (på lectio) og besvarer nedenstående forståelsesspørgsmål.
- Hvor store kan grupper af chimpanser typisk blive?
- Hvad forstår tekstens forfatter ved begrebet ’fælles myter’.
- Hvad menes der med, at Peugeot er et kollektivt fantasifoster?
- Hvorledes adskiller kollektive fantasifostre som Peugeot, penge, nationer og menneskerettigheder sig fra ting i den fysiske verden?
- Hvordan opstår kollektive fantasifostre? Hvem skaber dem og hvordan spredes de?
- Hvordan bidrager kollektive fantasifostre som virksomheder, penge og love til organiseringen af komplekse samfund, ifølge Harari?
- Hvilken betydning har denne type kollektive fantasifostre haft for menneskeheden
Vi diskuterer følgende i grupper:
- Find et eller to eksempler på noget, som vi tager for givet som en naturlig ting, men som faktisk er socialt og kulturelt konstrueret.
- Argumenter for, hvorfor det er konstrueret og ikke naturgivent.
- Diskutér hvordan denne myte reproduceres. Det kunne for eksempel være i film, i reklamer, i litteraturen, gennem talemåder, i butikker eller gennem normer helt generelt.