2. verdenskrig

Vi skal have et overblik over 2. verdenskrigs forløb. Derfor deler vi os op i syv mindre grupper. Hver gruppe arbejder med en væsentlig begivenhed eller periode i krigen og opretter et projekt i bookcreator.

Hvert emne er forsynet med nogle underspørgsmål til inspiration, men kom gerne selv ind på andre aspekter af jeres emne, hvis I synes det er relevant.

Brug informationssøgning til at besvare jeres problemstillinger. Vær gerne så multimodale som muligt, så I for eksempel inddrager små videoklip, fotos, talebidder og lignende primærkilder.

Jeres bøger i bookcreator præsenteres for resten af klassen, når de er færdige. Sigt efter, at der er indhold til i hvert fald 8-10 minutter.

Gruppe 1: Nazisternes brud på Versaillestraktaten: Det store militær, Anschluss og Sudeterland

  1. Hvilke konkrete bestemmelser i Versaillestraktaten blev brudt af Tyskland fra 1933 og frem? Giv eksempler.
  2. Hvorfor havde Hitler-regimet interesse i at opruste militæret, og hvordan blev det begrundet over for befolkningen?
  3. Hvordan reagerede Østrig på Anschluss i 1938? Både folkeligt og politisk.
  4. Hvad er Sudeterlandet og hvorfor var det vigtigt for Hitler?
  5. Hvordan reagerede de europæiske stormagter som Storbritannien og Frankrig på Tysklands brud af Versaillesfreden, og hvorfor blev reaktionerne forholdsvis svage?
  6. Hvilken betydning fik bruddene på Versaillesfreden for Europas sikkerhedssituation frem mod 1939?

Gruppe 2: Appeasementpolitikken og Molotov-Ribbentrop-pagten

  1. Hvad forstås ved appeasementpolitikken, og hvilke lande forbindes den især med?
  2. Hvilke motiver lå bag tanken om appeasement, og hvorfor mente man, at det kunne skabe fred?
  3. Hvordan brugte Hitler appeasementpolitikken til at opnå sine udenrigspolitiske mål?
  4. Hvad indeholdt Molotov–Ribbentrop-pagten?
  5. Hvilke hemmelige elementer i denne pagt fik særlig betydning for Østeuropa?

Gruppe 3: Angrebet på Polen, krigserklæringen, Blitzkrieg og Operation Barbarossa

  1. Hvorfor blev Polen udset som det første mål i Tysklands erobringskrig?
  2. Hvilke konsekvenser fik angrebet på Polen for forholdet mellem Tyskland og de andre stormagter?
  3. Hvad karakteriserede den tyske blitzkrieg-taktik, og hvorfor var den så effektiv i begyndelsen af krigen?
  4. Hvad Operation Barbarossa, hvordan gik den i begyndelsen, og hvorfor vendte udviklingen senere?
  5. Hvilke interesser havde Tyskland for at gå i krig mod Sovjetunionen? For eksempel ideologisk og økonomisk.

Gruppe 4: Besættelsen af Danmark

  1. Hvorfor valgte Tyskland at besætte Danmark den 9. april 1940?
  2. Hvilken politik fulgte den danske regering i besættelsens første år, og hvordan blev det begrundet?
  3. Hvordan ændrede besættelsen sig efter 1943, og hvilke begivenheder udløste den forandring?
  4. Hvilke former for modstand opstod i Danmark, og hvordan udviklede modstandsbevægelsen sig?
  5. Hvordan blev den danske befolkning påvirket i hverdagen af censur, rationering og tilstedeværelsen af tyske tropper?
  6. Hvordan sluttede besættelsen af Danmark?
  7. Hvordan vurderes Danmarks besættelsestid i dag – hvilke historiske debatter er centrale?

Gruppe 5: Pearl Harbor og USA’s indtræden i krigen

  1. Hvilke konflikter mellem USA og Japan op til 1941 førte til stigende spændinger i Stillehavsregionen?
  2. Hvorfor valgte Japan at angribe Pearl Harbor, og hvorfor netop på dette tidspunkt?
  3. Hvordan forløb selve angrebet, og hvilke militære konsekvenser havde det for USA?
  4. Hvordan reagerede den amerikanske befolkning og regering på angrebet?
  5. Hvordan ændrede USA’s indtræden krigens forløb?
  6. Hvilken betydning fik Stillehavskrigen for krigens udfald?

Gruppe 6: Slaget ved Stalingrad og D-dag

  1. Hvorfor var Stalingrad et strategisk og symbolsk vigtigt mål for både Tyskland og Sovjetunionen?
  2. Hvilke forhold (for eksempel vejrmæssige, logistiske og taktiske) gjorde slaget til et vendepunkt i krigen?
  3. Hvordan påvirkede nederlaget i Stalingrad den tyske hær og befolkningens moral?
  4. Hvad var de allieredes strategi bag D-dag, og hvorfor blev Normandiet valgt som invasionsområde?
  5. Hvordan blev invasionen planlagt og koordineret mellem de allierede styrker?
  6. Hvilken betydning havde Stalingrad og D-dag tilsammen for krigens videre udvikling?

Gruppe 7: Hitlers død og krigens sidste dage

  1. Hvordan var den militære situation i Europa i begyndelsen af 1945, og hvilke fronter pressede Tyskland?
  2. Hvordan reagerede Hitler og hans inderkreds på krigens udvikling frem mod april 1945?
  3. Hvad ved vi om Hitlers død? Hvilke kilder bygger historikere på, og hvilke myter findes der?
  4. Hvordan forløb de sidste dage i Berlin, både militært og civilt?
  5. Hvordan foregik Tysklands kapitulation, og hvilke vilkår blev landet underlagt efter krigen?
  6. Hvordan blev Europas politiske landskab ændret i månederne umiddelbart efter krigens afslutning?