Virtuel firewall, modtager og effekt

Virtuel firewall

Den virtuelle firewall beskriver det forhold, at der er meget kommunikation, der ikke når ind til os. Vi opfatter det simpelthen ikke som relevant for os, og derfor registrerer vi det ikke.

Derfor er det vigtigt, at vi laver vores kommunikation på en måde, som vores modtager vil opfatte som relevant for netop dem.

Modtager

Vores modtager er dem, som vores kommunikation er rettet imod. Det er deres virtuelle firewall, som man skal trænge igennem. Med andre ord: Ens kommunikation skal kodes på en måde, så ens modtager opfatter det som relevant for lige netop dem.

Derfor giver det god mening, at man analyserer sin modtager tidligt i sin proces. På den måde kan man indrette sin kodning og formuleringen af sit budskab så det passer lige præcis på dem.

Vi vil her arbejde med to måder at analysere sin modtager – eller sin målgruppe – på. GallupKompas og persona.

Gallup Kompas

Gallup Kompas er et segmenteringsværktøj. Det betyder, at man ved hjælp af grove generaliseringer inddeler befolkningen ind i forskellige grupper, kaldet segmenter. Gallup Kompas inddeler befolkningen i ni forskellige segmenter.

Gallup Kompas har selv lavet både korte og lange karakteristikker af deres forskellige segmenter. Du kan læse en kort beskrivelse af segmenterne her og en lidt længere og dybdegående beskrivelse her.

Pointen er, at man finder det segment, som med størst sandsynlighed vil være lydhør overfor deres budskab. Ved hjælp af beskrivelsen ved man allerede en del om, hvordan man skal henvende sig til dem. For eksempel står om de traditionelle, at de sætter familieværdier højt, er skeptiske overfor teknologi og forbruger medier som lokalaviser, ugeblade og TV.

Derfor er det i sagen natur en dårlig idé at ramme dem med en smart, urban reklame på sociale medier. I stedet skal man forsøge at slå på familieværdierne i sin kodning og placere reklamen i et af deres foretrukne medier.

Personaer

En persona handler i princippet om, at man skaber sit eget segment. Man beskriver en typisk person, som man vil henvende sig til med sin kommunikation. Det er en god idé at få mange detaljer på sin persona, så man i princippet kan se vedkommende for sig.

Effekt

Effekten er kort og godt det, man ønsker at få ud af sin kommunikation. Det vil vi i det følgende se nærmere på i form af cases. Vi skal nemlig i gang med at udmønte vores teori i praksis.