1. verdenskrig og våbenteknologi

[su_menu name=”1. verdenskrig”]

Dagens program

  • Hurtigt overblik over 1. verdenskrig
  • Eksempler på våbenteknologi i 1. verdenskrig
  • Gruppearbejde om konsekvenser af den nye teknologi
  • Opsamling på gruppearbejde
  • Valg af opgave til de næste uger

Europa før 1. verdenskrig

 

Våbenteknologi i 1. verdenskrig

1. verdenskrig var den første store krig mellem flere stormagter i Europa siden Napoleonskrigene 100 år tidligere. Derfor var det første gang i 100 år, at våbenteknologien for alvor skulle stå sin prøve.

Industrialiseringen havde betydet, at våbenteknologien havde udviklet sig hurtigere end nogensinde før, hvilket fik stor betydning for krigen. Herunder er nogle eksempler, som skal illustrere dette.

Geværer

I Napoleonskrigene brugte man først og fremmest forladegeværer som det, der demonstreres i videoen her. Her nævnes det også, at en godt trænet soldat kunne skyde hvert 20 sekund med forladegevær. Bagladegeværer var opfundet, men var ikke gode nok til at blive brugt i krig.

I 1. verdenskrig var maskingeværet opfundet. Det havde været i brug, men ikke for alvor i krige, hvor begge parter havde dem. Det havde først og fremmest været brugt mod dårligt rustede oprørere i kolonierne.

Artilleri

I napoleonskrigene kunne kanonerne skyde 12 pound (altså omkring 5 kg) projektiler omkring 1,5 km.

Kanoner, som tyskerne havde i begyndelsen af krigen kunne skyde med 2.000 pund(over et ton) granater, som – i modsætning til Napoleons kanonkugler – eksploderede, når de ramte. Senere i krigen brugte de Paris-kanonen, som blev brugt til at bombe Paris. Den kunne skyde 130 km. ‘

Nye våben

Dertil kom nogle nye våben, som slet ikke eksisterede under Napoleonskrigene. Det gjaldt blandt andet tanks, fly (som først og fremmest blev brugt til rekognosering, zeppelinere og gas, som ganske vist var forbudt at bruge, men som alligevel blev brugt i vid udstrækning.

Engelsk tank fra første verdenskrig

Tysk zeppeliner bomber Warszawa

Tyske soldater med gasmasker

Gruppearbejde

Gå sammen i grupper og diskutér følgende. Hvilken betydning tror I, at den nye våbenteknologi havde for krigens…:

  • Forløb (troppebevægelser, slagenes udfald osv)
  • Tabstal (antal dræbte soldater)
  • Oplevelse af at være soldat
  • Civilbefolkningen

Valg af opgave til de næste uger

I de næste par uge skal vi (igen) arbejde med blogs. I den forbindelse vil der blive lidt forskel på kompleksiteten af det indhold, der skal skrives om. Man vælger selv, om man vil havde den mest komplekse, den mellemkomplekse eller den mindst komplekse opgave. Grupperne vil blive sammensat derefter.