Test

Vi skal så småt i gang med at arbejde med test. Derfor vil jeg bede jer læse kapitlet om test i Computerspilsbogen. 

Fordi vi stadigt er så tidligt i processen, har I i sagens natur ikke noget færdigt produkt at lade folk teste. I har givetvis dårligt nok et Minimal Viable Product.

Alligevel er det vigtigt at få testet det I har af allerede nu. Uanset hvor meget I har. Det betyder, at vi nok ikke kan lave nogle af de tests, der er beskrevet i bogen. Lav i stedet en koncepttest, hvor I tester, om jeres koncept holder.

Vis jeres testpersoner det, I har, og forklar dem resten. Fortæl hvad jeres spil går ud på, hvad det reglerne er, hvordan grafikken og lyden skal se ud og alle de andre ting, I har besluttet på nuværende tidspunkt og lad jeres testpersoner forholde sig til det. Alternativt kan man lade dele af spillet udforme sig analogt. Enten som brætspil med spilleplade og brikker lavet af pap og papir eller som en form for rollespil. Det vigtigste er at få formidlet jeres koncept og idé til testpersonerne.

Stil herefter jeres testpersoner nogle spørgsmål. Da det er en kvalitativ test er det vigtigt med åbne spørgsmål. Spørg ikke: Synes du konceptet er godt? Find i stedet nogle spørgsmål som afslører, om testpersonerne har forstået idé, koncept og potentiale og ville synes det er sjovt.

Vær også klar til, at testene kan ændre den retning, I er på vej i. Måske ser en testperson et helt nyt potentiale i jeres idé, som I ikke selv har set. Det er en del af idéen med en iterativ proces med hyppige tests.

Skriv svarene ned, så I kan bruge dem i den videre proces og i dokumentationen af jeres spil

Testpersonerne i spørger skal i første omgang bare være hinanden.