Definitionen af et spil

Efter terminsprøver og vinterferie skal vi arbejde med spil. I første omgang skal vi deltage i en workshop, hvor vi skal lære om konceptudvikling ved at lave brætspil.

I timen på tirsdag tager vi hul på det. I den forbindelse skal I læse kapitlet om, hvad et spil egentlig er i Computerspilsbogen på Systime. Kapitlet kan læses ved at klikke her.

Når du har læst det, skal du tage nedenstående quiz.

Lektionen

Dagens program

  • Introduktion, lidt om brætspilsworkshop
  • Repetition af dagens lektie
  • Gruppearbejde: Analyse af brætspil
  • Fælles opsamling på gruppearbejde

Gruppearbejde

I nedenstående grupper skal I analysere det spil, I har fået tildelt ud fra Greg Costikyans definition. Skriv noter til jeres analyse ind i tekstboksen nederst på siden.

Interaktiviteten giver sig selv. Alle spil, hvor man kan rykke rundt med en brik, slå med en terning, vælge hvilket kort man vil spille, eller på anden måde har indflydelse på forløbet er interaktive. Det skal I ikke gøre så meget ud af.

I skal arbejde i nedenstående grupper. I må gerne sidde i studiecentret eller et andet sted, men I skal være tilbage i klassen senest kl 10:30.

Lucas Olsen
Magnus Ravn
Thilde Møller
Emilie Sørensen
Philip Sørensen
Mathias Dieu
Piotr Maciocha
Sebastian Simonsen
Mikkel Skovlund
Bjarke Holmgaard
Sebastian Nielsen
Oguz Yorulmaz
Theiss Jung
Kristian Risdal
Rasmus Andersen
Nicklas Nielsen
Victor Andersen
Jacob Christiansen
Nicolaj Jensen
Ismail Aboufaka
Mark Thomassen
Daniel Praem
Oliver Bundgaard
Lucas Thorvil
Christian Glyvrardal
Rasmus Jensen

 

Victor, Ramus. Theiss, Kristian

Mål:
At sætte kongen i skakmat.

Modstand
Den anden spillers træk som gør at man kan miste brikker, og derved formindske ens chancer for at vinde.

Struktur
Du er bundet til de regler der er der for hver enkel brik. Det gør at du skal tænke strategisk over spillet.

Endogen betydning
Belønning hver gang du tager din modstanders brik og vinder. Samt er der en belønning for at få din bonde helt ned på modstanderens side af brættet.

Emilie Sabro, Thilde Møller, Magnus Ravn, Lucas O

Mål: “Flest kugler i eget hul”

Modstand: 2-player spil, din modstander er din modstand.

Struktur:
– Operationelle: Spot hvilke kuglehul du skal tage for det rammer dit eget hul + du ikke skal lade din sidste kugle falde i et tomt hul.
– Konstituive: Ikke eksisterende i dette tilfælde, da det er ‘os’ selv der skal håndhæve spillereglerne.
– Implicitte: Hvis din modstander er fraværende kan du stjæle kugler til egen lomme, altså snyd. Det er dårlig stil at snyde, men det kan hjælpe dig på længere sigt.

Endogen betydning: Kalaha-kuglerne.

Bjarke, Mikkel, Sebastian og Oguz
Spil: Myretuen Målet i spillet er at få samlet 7 brikker, der tilsammen danner en myredronning. Modstanden i spillet kommer i form af barrikader, et fængsel og selvfølgelig de andre spillere, der prøver at samle myredronningen før dig. I spillet bevæger man sig ved hjælp af terningekast som bestemmer antal felter du må rykke dine spillebrikker. Spillere kan få barrikader, som kan bruges til at blokere andre spilleres brikker og forhindre dem i at nå deres mål. Man kan også ende i fængsel hvis man lander på et “fængselsfelt” Der er ikke umiddelbart nogen spillestile der er set dårligt på.… Læs mere »
Jacob, Nicolaj, Ismail og Mark
Matador Interaktivitet Ja, der er, lige så snart man slår en terning. Mål Målet for spillet er at få flest bygninger, og end-game er at få slået modstanderne ud. Pengene har også en stor indflydelse på, om man vinder. Modstand Modspillerne er modstanden, da det er dem man skal slå ud. De kunne gøre en modstand ved at købe de huse som du skal bruge, eller overkøbe dine ejendomme. Fængslet er en midlertidig forhindring og prøv lykken er der en 50/50 chance for at der er en modstand. Struktur Der skal spilles med to terninger. Hvis man får to ens… Læs mere »
Sebastian S, SMathias, piotr, Philip

Modstand: Andre spillere

Mål: At klare missionerne. At overtage verden og vinde over de andre spillere.

Struktur: Der er rigtig mange regler og dette stiller strukturen op. Faste rammer for hvad man skal gøre.

Endogen: Missionerne, folkene.

Daniel, Oliver, Rasmus, Christian, Lucas T
Catan: Målet: Hovedmålet er at få 10sejrspoint. Måden du får disse point variere. F.eks får du 1sejrspoint, for hvert hus du ejer på pladen. Måden du bygge disse huse, er ved at få råstofkort rundt omkring på pladen Skov felter: giver træ Lerjord giver mursten Enge giver uld Agerjord giver korn Bjerge giver malmsten Ørknen giver intet Med disse råstoffer, kan du bygge huse, byer eller bytte med andre medspillere Der er også andre måder at optjene sejrspoint, igennem udviklingskort Modstand: Modstanen i Catan, er selvfølgelig dine medspillere, siden i alle racer om at skaffe så mange råstofkort som muligt… Læs mere »