Remix i praksis

Der er følgende krav til jeres remix:

  • Det er en individuel opgave, så ét remix pr elev.
  • Hovedbestanddelen af jeres remix skal være mindst ét værk, skabt af andre. I må gerne tilføje jeres eget materiale. Værket kan være en video, et billede, en plakat, et stykke musik et computerspil eller noget helt sjette.
  • Jeres remix skal kunne opnå værkshøjde. Der skal altså være ændret så meget i det oprindelige, at I får sat jeres eget personlige, kreative præg på det.
  • Remix’et skal sætte de(t) oprindelige værk ind i en ny kontekst. Det kan være en ny musikgenre, en ny handling i en film, en ny betydning af en plakat osv.

Hvis I savner inspiration, så kig på de eksempler, der var blandt lektien til sidste gang.

  • En filmtrailer som er remixet, så filmen pludselig har skiftet genre og har fået en helt ny handling.
  • En koncertvideo, som er klippet sammen med noget andet musik, så det ser ud som om musikerne spiller en helt anden genre.
  • En instruktionsvideo (opskriftsvideo) som er klippet sammen med originalt materiale, så det ser ud som om kokken vrøvler og laver mad på en meget særpræget måde.
  • To stykker musik, som er remixet sammen til ét nummer.

Cirka-tidsplan

  • Kl 14-15: Intro og idéudvikling.
  • Kl 15-16: Skitser/storyboards/beskrivelser
  • Kl 16-17: Fremskaffelse af kildemateriale og eventuelt software til remix
  • Kl 17-19: Remix. Begynd med en rå sammenklipning og forfin derefter.

Instruktion til videoeditor

Ønsker man at lave en video kan videoredigeringsprogrammet Shotcut downloades gratis her. 

Jeg har lavet en instruktionsvideo til de mest basale dele af programmet her.