Good Copy, Bad Copy

Good Copy, Bad Copy

En film instrueret af Ralf Christensen, Henrik Moltke, Andreas Johnsen.

Udgivet i 2007. Perspektiv: Facebook lanceret i 2004, Youtube i 2005, Twitter i 2006, App Store i 2008.

Kildekritik: Henrik Moltke er kendt tilhænger af frit og uafhængigt internet og tidligere dansk projektleder for Creative Commons.

Når vi har set filmen, skal vi debattere indholdet.

I kommentarboksene herunder står 10 udsagn, som er sagt af medvirkende i filmen. Gå ind og kommenter på deres synspunkter og argumenter. Hvad synes du selv? Giver det mening, det de siger? Er du enig? Hvorfor og hvorfor ikke?

Kommenter også gerne på hinandens argumenter. Husk den gode tone!

11 Comment threads
29 Thread replies
0 Followers
 
Most reacted comment
Hottest comment thread
31 Comment authors
Jane Peterer, Bridgeport Records

Retten siger, at det er ulovligt at tage noget fra en optagelse. Den siger også, at det ikke er kreativt.

Victor Andersen

Hvordan kan det ikke være kreativt? Det kan godt være man tager noget fra en optagelse, men man ændre på tingene. Man tager det ikke bare uden at ændre det. Hvis man gør det er man ikke selv kreativ, men man mener stadig at det passer ind og tager derfor ligeså meget inspiration som man tager selve musik stykket. Syntes det skal være lovligt at hente inspiration men plagerism skal ikke være lovligt.

Mikkel

Det virker lidt som en forældet lov, meget af det materiale der bliver uploadet til internettet i dag er en form for en remix, og jeg kan ikke forestille mig internettet på nogen anden måde end det, der er i dag. #article 13

Nicolaj

Det der gør en kreation unikt, er at man har lavet noget originalt. Det gør, det mindre kreativt af at lave en parodi eller remix. Selvom at man ikke selv har lavet hele projektet selv, kan det stadig kreativt på sin egen facon.

Rasmus Andersen

at sige noget ikke er kreativt når man vidreudvikler på et færdig produkt, er det samme som at sige man ikke kan forbedre en madopskrift med flere kryderier. selvfølig vil folk selv lave deres egne optagelser men med mangel på resurser og tid er mulighederne begrænset. man kan sammenligne remix med fanfiction af bøger.

Oguz

Det er vel kreativt så længe personen som tager noget fra en optagelse og ændre på det. Hvilken betydning kommer det til at have at blive ‘inspireret’ af en optagelse, og hvornår kommer det til at være plagiarisme?

Anakata, The Pirate Bay

Jeg betragter The Pirate Bay som en form for civil ulydighed med det formål at gennemtvinge en ændring af de nuværende ophavsretslove og det ophavsretslige klima

Victor Andersen

Piracy is not theft its piracy. Tænk på det som nogen der stjal din bil men din bil var der stadig morgenen efter. Pirat kopiering er og skal være ulovligt, men samtidig burde det være lovligt da, eksempelvis spil firmaer ikke laver demoer mere. For at tjekke om man vil spille spillet piratkopier man det er derefter køber man det hvis man kan lide spillet. Spillet får mere omtale på den måde og folk der ikke ved hvordan man piratkopier vil derfor højst sandsynligt købe spillet. Pirat bay burde ikke lukkes ned i følge mig.

Mikkel

Kan godt se hvad du mener, men hvis min bil er den nye buagtti eller whatever, som jeg har brugt lang tid til at spare op til. Så er det jo ikke fair at min ven får den samme bil.

Lucas O

Syntes også det er en lidt un-fair synsvinkel du ser det fra, Victor? …

<3

Victor Andersen

Hvilken unfair synsvinkel Kan ikke komme med en forklaring hvis der ikke er noget at forklare. Som jeg skrev mener jeg ikke at det er skadene for de store firmaer at film eller musik bliver fundet på nettet så længe at skaberne får credit og bliver nævnt.

Victor Andersen

Ja men hvis din ven fortæller at det er en skide god bil og derfor burde folk købe den. Vil det ike skabe flere der vil have den og på den måde bruge penge på at købe den? Det med bilen er ligeså meget billedsprog. Hvis du har brugt lang tid på at lave filmen og dit navn ikke bliver spredt er jeg fulstændig enig. Men hvis man sælger ideen om filmen videre til folk vil jeg sige det er helt fint. Samtidig hvis man heller ikke har råd til andet.

Lucas O

The Pirate Bay er i det hele taget en stor “middle-finger” til ophavsretsloven og fordi at det er så nemt at få fat i og bruge materialer som sange og film derinde, er det brugt af super mange.
Det at man sidder og gør den her faktiske ulovlighed derhjemme gør også en stor forskel, da man jo bare klikker på sin mus og det virker ikke så ukorrekt. Der er heller ikke mange der bliver straffet af at bryde ophavsretsloven. Eller jeg har i hvert fald ikke hørt om nogen der er blevet straffet?

Victor Andersen

Jeg er blevet straffet. De fleste selskaber der sidder og straffer går efter de store fisk i havet i stedet for de små. De små fisk bringer ikke nok penge ind.

Nicolaj

Jeg synes i det hele taget at pirate bay skal lukkes. Folk som har brugt meget af deres penge, tid og krafter, på at lave et godt stykke arbejde. Især i musikindustrien kan producere have det svært ved at sælge deres musik, da det bliver sat på nettet gratis nettet.

Rick Falkvinge, Piratpartiet

Der er fordele og ulemper ved fildeling. Det er en ulempe, at det krænker ophavsretten. Men hvis man vil helt af med krænkelserne af ophavsretten, så har det nogle konsekvenser, som er uacceptable.

Mikkel

Rick Falkvinge har fat i noget her. Det giver jo mening at have en form for lov sådan så alle filer ikke bliver delt med alle, fx. Et af Ubisofts nye spil. Det er jo ikke fair at det bliver cracket første dag det udkommer, men måske at tage noget musik for spillet og bruge det til ens eget projekt.

Victor Andersen

Musik, film, kunst burde ikke koste noget. Kunst er der for at blive delt. Man kan ikke fjerne ophavsretten og man kan ikke holde den forevigt. Ideer burde deles ikke spærres inde.

Lawrence Lessig, Creative Commons

Jeg tror på ophavsretten, men problemet er, at den er blevet så omsiggribende og magtfuld, at den begrænser kreativiteten.

Victor Andersen

Der er stor chance for at originalitet ryger ud på et siddespor når det kun er store firmaer som kan tage styringen og har pengene til at lave tingene selv og kæmpe sine kampe. Men små indie selskaber som skal stå på deres egne ben har ikke en chance for at komme igennem med deres ideer, hvis de hele tiden skal have et skjold oppe foran sig.

Mayo Ayilaran, Copyright Society Nigeria

Ophavsret handler ikke om at forhindre folk i at bruge dine værker. Det handler om at få folk til at bruge dem lovligt og give dig penge for, hvad de har gjort med dit værk.

Victor Andersen

Jeg giver fuldstændig ret i at folk skal fortælle hvem det er der har lavet originalen og dermed sælge ideen om personen til folk. Men at betale penge hver gang en sang bliver sunget er ærlig talt for latterligt. I så fald skylder jeg en del penge for at have synget happy birthday.

Mikkel

Jeg er måske ikke het enig med det førtse, hvis nu jeg spiller et 2 sekunders klip i min 10 min video, burde jeg så poientere at jeg har lånt det klip? Men så igen, hvis jeg tager et 5 min klip i min video på 6 min, så burde jeg give credit til skaberen af værket og give dem penge for det. Så jeg forstå godt din anden pointe

Lucas O

Præcis men hvordan fanden skal man ændre loven så den bliver korrekt? Sige “alt over 2 minutter bliver straffet”??? 🙁
Det er super svært at balancere

Nicolaj

Remixes af andre værker uden deres tilladelse burde være lovligt. At kopier 1:1 nogo

John Kennedy, IFPI

Vi har brug for ophavsret som et incitament for at folk vil skabe ting.

Mikkel

Det giver god nok mening at have en ophavsret. Men på den måde den er nu, så burde den nok blive modificeret lidt, sådan at den ville passe bedre på nutidens syn. Jeg har dog ikke selv et svar på hvordan den skulle blive lavet om…

Lucas O

Har først læst dit nu, men tror at vi har den samme holdning, da den er langt fra perfekt…

Victor Andersen

Folk burde ikke have brug for en ophavsret for at skabe noget. Deres ideer burde være nok. Jeg kan godt se at hvis man har skabt noget og så andre bruger det uden lov eller påskyndelse til den originale skaber at det er et problem. Men ideer burde ikke komme udfra noget der bliver lovet til en.

Mikkel

Men kan folk i realiteten så ikke tag en persons værk, og kalde dem selv kunstere?

Lucas O

Det største problem jeg hører til omkring ophavsretten er at den bliver misbrugt på den måde at et kort klip fra en film eller en anden video kan gøre at det som man har lavet kan blive taget ned og fjernet fordi at man bruger en andens ting til sin video.
Måske retten burde ændres i det hele taget og bare gøre den mildere. Men det ville være svært at ændre den så den er præcis korrekt nok til ikke at blive misbrugt som den oftest bliver på internettet nu til dags.

Olivier Chastan, VP Records

Services som Napster forringer musikkens værdi betydeligt. Alle tænker “hvorfor skulle jeg betale for det?”. Man kan ikke konkurrere med noget, der er gratis.

Dan Glickman, MPAA

Folk vil åbenlyst ikke gøre ting gratis. Det er imod menneskelig natur at tro, at nogen vil male et billede eller skabe en statue og bare give det væk.

Oguz

Hvorfor skulle det også gives gratis væk. F.eks. i film produktion kan der være flere hundrede mennesker arbejde på en film og hvis den bare blev givet gratis væk ville ingen af arbejderne få løn.

Lucas O

AMEN :praying:

Girl Talk, Producer

Jeg ville med glæde betale for at bruge samples, men det kan man ikke bare. Hvis jeg skulle betale, ville det koste millioner af dollars, hvilket jeg ikke har råd til. Hvis sampling var en type musik, man ikke kunne tjene penge på, fordi man skulle give alle sine penge væk, ville det stadig være fint. Det ville stadig være en ny måde at lave musik på, hvilket ville være vidunderligt. Men i en teoretisk verden, hvor jeg kunne få lov at bruge alle samples til et album og jeg havde en million dollars til at gøre det, ville det… Læs mere »

Lucas O

Det med at betale for samples betyder jo at man køber musikkens ejerskab af en måde, hvis jeg forstår det korrekt. Derfor er der stor grund til at det burde koste mange penge, da man jo selv kan lave lige så mange penge på det produkt man laver fra samplet.

Er ret forvirret med præcis hvad hans holdning er ud fra den her kommentar, tror ikke at jeg så hele hans interview, da jeg kom sent i timen så har nok ikke fat i det korrekte her…

Shira Perlmutter, IFPI

Tallene viser, at pladeselskaberne har tabt syv millarder dollars de seneste seks år [på grund af piratkopier]. Jeg kender ikke det præcise tal, men der er skåret tusinder af arbejdspladser væk.

Rasmus Andersen

tester 321

Lucas O

Nice